perjantai 18. elokuuta 2017

Hyvä pössis

Nyt on taas hyvä pössis asioiden sujumisen suhteen. Ruokis lähti taas sujumaan sulavasti, ei ongelmia siinä. Painoa en oo teille tarkastanut, teen sen maanantaina näillä näkymin. Mä mietin sellasta et kiinnostaako teitä mielummin tarkka painonpäivitys esim joka ma tai pe tms vai sitten onko ihan sama 😊? Ite en sitä aio stressata mutta koska alotin nyt kuitenkin vähän tiukemman linjan niin on munkin sitä seurattava jotta tiiän säätää ruokista 👌.




Huomenna ois sit myös eka cheat ateria ja aattelin grillata pekoniherkkusieniä ja pihviä 😆🙈. Voiks tätä jooko silti kutsuu dieetiks? Voi voi.


Silti normaalisti enemmän näitä 💖

Mä eilen mietin tota liikunnalla itsensä vähän huijaamista. Itse käytän sykemittaria ja se antaa raa'an arvion kulutuksesta. Eilen kulutin sen mukaan n900kcal crossfitissä mutta mä itse uskon että kulutus on lähempänä 600-800kcal ja tossakin on suuri heitto. Ennen saatoin ajatella että voin nyt sitten syödä enemmän ja mikäli haluun kiloja pudottaa niin nyt se ei kyllä toimi. Varsinkaan kun noi kulutetut on ihan sattumaa mitä ne oikeasti on.

Pakko hieman olla ankarampi. Lepopäivinä mulla jää parisataa kaloria pois ruuasta jo treenijuomien vuoksi ja noitakaan en joka treenissä käytä. En enää oikein ajattele mitään lihaksenkasvatusjuttuja niin toi liian proden mättäminen tuntuu tosi hassulta itselle. Ja lihan kulutus itsellä parin dokkarin jälkeen semisti ällöttää 🙈. Ei sillä kyllä mä lihaa ja maitotuotteita käytän mutta todellakin vähemmän kun ennen. Ois ihana osata tehä maistuvia kasvisvaihtoehtoi jo poitsua aatellen mutta ajan kanssa jos alkas pitelee ihan kasvisruokapäiviä kotosalla 😊.

Tänään perstai, huomen cheatpäivä. Päivittelen varmaan fiilareita 👊

keskiviikko 16. elokuuta 2017

Takasin liikenteeseen

Heipparallaa, lauantaina juhlittiin tyttöjen kanssa ja sekä siitä että flunssasta joka koitti puskea päälle johtuen oon ollut levossa nyt pari päivää. Tänään meillä oli Lauran kanssa taasen treenit ja rauhassa lähettiin liikuttelemaan kehoa. Kuumehan mulla ei noussut vaan kroppa oli tukossa, ja kurkussa asui kaktus. Kiitos kuitenkin kaverin antaman vinkin löysin tollasen kurkkuun suihkutettavan sinkkisuihkeen joka sai mut parannettua. Tästä pikku oloilusta kuitenkin johtuen mun hyvin alkanut kiristely loppui kuin seinään ja joudun nostaa kädet virheen merkiksi. Aina ei mee niinkun strömsössä ja paino on päässyt kapuamaan 99,2kg eli kilo lisää edelliseen. Noh tuohan ei meitä estä eikä edes hidasta vaan lähdetään taas höyryten eteenpäin ja nyt mä teen jotain mistä en sen kummempia paineita ota mutta haluun kuitenkin jonkun tavoitteen asettaa ja nyt ollaan tässä luvussa jo tarpeeksi kauan killuttu joten virallisesti ilmoitan että lokakuun 15päivänä painan alle 95kiloa. Se kuulostaa musta järkevälle tavoitteelle kahdelle kuukaudelle.



Eihän siitä mitään tuu että saarnaan kuinka hienoa on olla rennosti ja sit kuitenkin kyl mua häiritsee nää liikakilot. Joten niskasta kiinni ja etiäpäin. Me alotetaan muutenkin Lauran kanssa syyskuussa intensiivitreeni jakso joten on ihan hyvä jo lajin kannalta painaa vähemmän. Josko se yks leukakin sieltä joku kaunis päivä ilmaantuisi. Voin kertoa että on vähän eri edes yrittää roikkua tangossa 100kilolla kuin 80kilolla. Jos jotakuta kiinnostaa, lähden sillä liikenteeseen että kalorit pyörii 2000päälle ja joka lauantai on vapaa ateria jota en punnitse. Eliii aika isolla määrällä safkaa silti liikenteessä.

Laura pisti mut tekee muutenkin eilen vähän kotitehtäviä. Ensinnäkin mun piti vastata kysymykseen mikä on mun miksi... sepä olikin hieman hankalaa 🙈. Vastaushan venyi a4:sen molemmille puolin.. plus mun piti vielä laittaa tavoitteet ylös. Teki muuten tollanen harjotus aika hyvää.. Sai vastattua itselleenkin miksi sitä harrastaa ja haluaa juuri tuossa lajissa kehittyä. Varsinkin kun motivaatio ei ole alkuunkaan ulkonäkölähtöinen. Kuukaudessa mun pitäs saada miesten punnerrus ja kyykyn formi nätiksi.

Nyt syömään iltapalaa ja sit 😴😴😴


perjantai 11. elokuuta 2017

heitätkö rahoja kankkulan kaivoon

Tää aihe tuli mulle mieleen kun eilen kävin kaverilla kylässä jolla on myös ollut pt muinoin. Aloin pohtimaan miten paljon rahaa tuhlasin männävuosina oikeasti jälkikäteen ajateltuna hukkaan mulle sopimattomaan palveluun. Enkä puhu yhdestä vaan lähes kaikista menneistä ohjelmista ja ruokavalioista yms mitä mulla on ollut. En puhu muista kuin omista havainnoista ja kokemuksista sekä siitä mitä olen itse tajunnut jälkikäteen etten ole osannut pyytää tai hakea oikeasta paikasta apua. Kokemus opettaa.

Ollaan lähdetty menemään vikaan jo heti ensimmäisessä dieetissä jossa pyydetään rajoittamaan ruokaryhmiä tai on tarkkaa ohjetta että saa syödä vain kanaa ja jauhelihaa kasviksilla. Suurimmalla osalla ei ole jaksamista tai tietämystä siitä mitä kaikkea ihan normaalia keitto/pata/laatikko yms ruokaa voi tehdä kanasta ja kasviksista ja se kyllästyminen tulee aika nopeasti jos reseptiikkaa ei löydy päästä. Harva pt myöskään sulle reseptejä kirjottelee (poikkeuksena muuten Hanna joka kirjottelee sekä omaan blogiin että suoraan mulle kertoi muutamia hyviä :)).Ymmärrän että näin hahmottaa hyvin kuinka paljon kukakin voi syödä mutta on laiskuutta pt:n osalta lykätä samat kaavat vuodesta toiseen asiakkaille ja ajatella hommaa putkikatseisesti lihaskasvatuksen ja rasvaprosentin alenemisen kannalta. Usein unohdetaan mainita että esim tomaattimurskaa, ketsuppia voi aika huoletta käytellä jos vaan osaa niistäkin etsiä oikeat vaihtoehdot. Mönkään mennään myös yleensä välittömästi kun lähdetään heti dieettaamaan. Lasketaan heti kalorit älyttömän alhaalle ja halutaan tulosta vaa'alla. Ymmärrän että se motivoi hetken pysymään dieetissä sillä vaakaluku kun laskee tasaisesti se ruokkii motivaatiota ihan käsittämättömällä tavalla. Mutta siinä vaiheessa on jo melkeinpä unohdettu koko pitkäjänteisyys. Usein myös pt määrää tahdin, ei se kenen elämää ollaan muuttamassa. Samat ruoka-aineet seikkailee joka listalla lähes joka palvelussa ja toivoisinkin että ei oikeasti unohdettas ihan vaan paria pientäkin asiaa pitkällä aikavälillä muuttamalla saatais jo hyviä tuloksia, mutta mutta... tämä vie aikaa paljon enemmän.

Nyt jos tietäisin mitä tiedän, en lähtis salille varmaan ollenkaan. Vaikka se välistä ihan muksaa puuhaa onkin sekä tosi matalan kynnyksen paikka luoda hyvää pohjaa. Toisekseen jos on vaivoja kehossa, hommaisin avuksi fysioterapeutin tai jonkun kellä on pidempi koulutus kuin vkl tai elämänkoulu. Valitettavasti edes monenlaisia ihmisiä valmentamalla ei voi millään saada sama koulutusta ja liikepankkia aikaiseksi kuin monen vuoden koulut käynyt henkilö jolla myös on kokemus asiakkaista. Sekä monipuolinen näkemys urheilusta. Mikäli osaa auttaa vain kuntosalilla on aika pieni otanta kaikkeen hienoon mitä urheilu voi tarjota. Harva pt kääntää asiakasta pois edes siinä vaiheessa kun on edes epäilys että ei pakosti osaa aidosti auttaa.. raha puhuu, valitettavasti. Mä oon miettinyt paljon sitä että raskauden jälkeen mun ois heti pitänyt tajuta hakea apua joltain joka ymmärtää myös synnytyksen jälkeisiä vaurioita kehossa. Kroppa ei mulla ainakaan toiminut yhtään samalla tavalla oli kiloja tai ei. Lähes kaikki oli toisin ja voin kertoa että housuun kuseminen aivastaessa oli tuollon ehkä se pienin ongelma, miettikääpä tossa olotilassa jos joku laittaa sut kyykkäämään ja sanoo että kyllä se sieltä tulee... No kiitos, ei tuu...Oisko vaikka niiden syvien lihasten umpeen kurominen ja vahvistaminen ollut kuitenkin se parempi ehdotus.

Mä kuvittelin oikeasti joskus olevani hyvässä kunnossa pelkällä saliliikunnalla. Olin surullisen väärässä. En todellakaan ollut. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö joku voisi olla, itse en vain saanut sitten muuta tehtyä kuin salia, ja se nyt ei kyllä ihan kauheasti sitten muuten kehitä. Onneksi opin läksyni ja tiedän mitä osaan nykyään vaatia myös valmentajan suunnalta. Laura on ollut upea. Mä en koskaan ole ollut aidosti niin mun hyvinvoinnista välittävissä käsissä.. On pikkasen eri asia olla opiskelleen fyssarin käsissä, joutuu niin paljon keskittymään nimenomaan syvien lihasten toimintaan varsinkin raskauden runteleman kehon kanssa ja siihen miten esim selkä pidetään kasassa. Tiiän nyt että mun polvikivut osittain johtuu täysin toimimattomista pakaralihaksista. Monipuoliset treenit myös on ollut upeita. Hannan kanssa taas opin kuinka oikeasti pitää syödä paljon jotta jaksaa liikkua paljon. Ei niin että nipistetään sieltä ruuasta. Keho menee lukkoon, se on varma. Nyt koitankin vähän vielä säästää rahaa ja ehkä josko budjetti sallisi pyytäisin Hannalta myöhemmin tänä vuonna vielä hetken vinkkejä kunnes olisin täysin 'valmis' yksinään jatkamaan. Oon oppinut kaikilta jotain. Enkä vähiten niiltä mulle sopimattomimmilta. Oon myös oppinut pitkäjänteisyyttä, sitä ettei muutos tule yhdessä yössä vaan se vaatii eniten töitä mieleltä. Muuttaa asioita hitaasti. Pala kerrallaan. Senkin tiedän etten koskaan enää kyseenalaistamatta suostu mihinkään mikä vähänkin epäilyttää. Sitä oon tehnyt jo tarpeeksi. Valitettavasti olin niin tyhmä etten joskus edes tajunnut kyseenalaistaa. Myös itse kokeilemalla ja virheiden kautta on oppinut vaatimaan enemmän. Tiedän myös että mun tavoite on olla ravinto-ongelma vapaa ensi vuoden syksyyn mennessä. Niin että ollaan tasapainossa täysin rennolla otteella :)

Pitäkää kaikki hei ihan superupea ja mahtavan rento viikonloppu. Nautitaan auringosta vielä kun voidaan :)


sunnuntai 6. elokuuta 2017

Kesän yhteenveto

Moikka kaikille. Kesä oli ja kesä meni. Viime tekstissä kerroinkin että tauotin sopparin Hannan kanssa enkä noudattanut mitään ruokavaliota pilkulleen koko kesänä vaan halusin että paino olisi ylläpidossa eli ei liiku ylös eikä alas. Arvatkaas mitä, siinä onnistuin ja ekaa kertaa kävin tänään vaa'alla about kuukauteen ja se näytti 98.2kg. Oikeastaan se on 100g vähemmän kuin ollessaan alimmillaan.

Toki joku voi ajatella että ylläpito tässä vaiheessa on tyhmää, mutta olin niin kauan dieetillä ja ruokavalioilla ja kaikenmaailman hömpötys yrityksillä että tauko tuli oikeaan paikkaan. En myöskään halua jojota tai olla kesäksi miinus kymppi laihduttaja ja sitten grillata ja juhlia kilot kesällä lähes kokonaan takasin vaan haluan että pikkuhiljaa saan kilot siihen määrään missä sitten pysytään 😊. Eli edelleen olen ei pikadieettien ja kituilun kannalla. Oon nauttinut kesästä, syönyt fiksusti välillä herkutellen ja liikkunut koko kesän samaan tahtiin ellen enemmänkin kuin talvella. Nauttinut poitsun kanssa peuhaamisesta ja selkeästi levännyt. Ootan syksyä siis innolla ja huomisesta alan hieman jälleen tarkkailemaan syömisiä, mutta edelleen kalorit korkealla.



Lähtötilanne

Laura on super! Ollaan kesällä tehty paljon pohjatyötä ja harjoteltu vaikeitakin olympianostoja pala kerrallaan ja jos joku on tullut selväksi niin se että mun selkä kaipaa vahvistusta ja nimenomaan kannatteluun eikä mitään turhia pumppiliikkeita vaan niin että selkä jaksaa myöskin kannatella mun raskasta yläkroppaa.




Laura teki mulle sekä työntäviä että vetäviä liikkeitä varten 8viikon tukiohjelman ja sitä tässä nyt viikko tahkottu.

Nyt siis alkaa hieman tiukemmat linjat, ja blogi päivittynee useammin kun alan mittoja ja vaakaa hieman enemmän seuraamaan 👍. Nyt oottaa treenit ja sinne siis 😁