sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Vaarallinen trendi

Oon ennenkin kirjoittanut jotain pientä ns esikuvana olemisesta ja siihen nyt sen enempää juuttuen oon huomannut lähiaikoina lukevani aika kriittisellä silmällä juttuja joissa jaetaan omia ruokavalioita nettiin edes suht tarkasti. Monet bloggarit tekee näin ja tokihan ne kiinnostaa ihan hirveästi varsinkin jos tahkoaa tulosta haluaa monet tietää miten se tapahtuu.

Siinä avaa kaks ovea joita ei ehkä kannattaisi. Ensinnäkin altistaa itsensä turhalle kriitikille, ja varsinkin jos joku osuu herkkään kohtaan saattaa viatonkin palaute satuttaa, myös mulle on aikoinaan näin käynyt,. Se tuntuu pahalle ja asettaa ihan turhia paineita omille harteille. Toisekseen kun kertoo muille ihmisille omia ruokavaliojuttujaan voivat he ottaa niitä käyttöönsä ymmärtämättä miksi niin tehdään ja sitä että ne ovat oikeasti henkilökohtaista kulutusta ajatellen laadittu (ainakin toivon mukaan). Toki on myös palveluita joissa jaetaan samanlaista settiä monille ja niihin en itse lähtisi enää mukaan. Ymmärrän niidenkin pointin mutta siinä saattaa taas se kuuluisa maalaisjärki monelta kadota.

Jotenkin unohtuu että siellä ruudunkin takana on ihan oikeita aitoja ihmisiä lukemassa tätäkin blogia (mä ainakin välillä unohdan, pölö kun olen) ja olen itsekkin jakanut omia kokemuksiani ruokiksista. Henk koht oon yrittänyt aina korostaa että kyseessä on nimenomaan mun tarpeisiin suunniteltu kokonaisuus jota ei voi niineen siirtää muille. Kaikkien kehot toimii erilailla ja se on fakta. En myöskään itse henkilökohtaisesti enää tule koskaan kannustamaan ketään jättää mitään tiettyä ruoka-ainetta esim hiilaria ruokavaliosta pois. Siistiminen on sitten eri asia. En myöskään itse aloita enkä suosittele että muutkaan aloittaa enää yhden yhtäkään 'pika' laihdutuskuuria taikka pikadieettiä. Ne on ehkä mainioin tapa hommata se syömishäiriö ja jumittua ruuan kanssa painimiseen koko loppuiäksi. Nyt suljen pois tästä ihka-aidosti lääkärin apua tarvitsevat joko niin yli-tai alipainoiset että radikaali vaihtoehto on ainoa keino, mutta hekin varmasti itse osaavat hakea muilta tahoilta sitten apua kun ovat valmiita. Enkä myöskään tarkoita kilpalajeja harrastavia, hekin ovat aivan eri kategoriaan kuuluva yhteisö ja se pitäisi myös tajuta. Mikäli olet harrastaja ei sun tarvitse elää kuin huippu-urheilija konsanaan. (Piia Pajunen kirjoitti muuten omaan blogiinsa juurikin tuosta aiheesta ihan järjettömän hyvän kirjoituksen!!).

Itseäni jännittää nykyään aika paljon jos joku nuori lukeekin mun juttuja ja on silleen, no koska Hanna jätti pois ton ja ton, niin mäkin jätän. Oikeasti on mullakin tietynlainen vastuu vaikka en voikaan muiden tekemisiin vaikuttaa. Voin kuitenkin vaikuttaa sisältöön mitä jaan ja nykyään haluun jakaa enemmän terveyteen ja treeni-intoon liittyviä juttuja, vaikka tässä painoa koitetaankin pitkällä tähtäimellä pudottaa, paino sanoilla pitkällä tähtäimellä. Elämänmuutoksen kautta mä uskon saavani liialliset ruokasekoilut kuriin sekä painon vakaantumaan sille kuuluvaan paikkaan. Tottakai mulle vieläkin tulee joinain päivinä fiiliksiä et nyt äkkiä tää paino hemmettiin ja katellaan sitten missä kunnossa jatketaan, mut nyt on mentävä järki päässä ja henkinen hyvinvointi edellä. Hannan kanssa juurikin on tästä kyse. Haluan painon pois, mutta JÄRKEVÄSTI. Nyt kun mun aineenvaihdunta tosiaan toimii, en todellakaan halua sitä mitenkään 'vaarantaa'. Enkä muuten halua myöskään vaarantaa mun nousukiitoisia treenituloksia.

Mä oon nyt erityisesti tykännyt tosta Hannan ruokavaliosta sillä sillä lentää treenissä aidosti hiki, ja huomaan että mun aineenvaihdunta on alkanut toimia uudella tavalla. Vessa on tullut enemmän kuin tutuksi... Mähän olin ennen oikeesti usein ummikko ja jouduin käyttää kuitulisiä yms... Hiki lensi ehkä kovissa treeneissä mut ei juurikaan, nyt uskon ihan aidosti tilanteen parantuneen. Myöskin uni tulee ajallaan ja on syvempää kuin ennen. En tiedä voiko kaikkea laittaa lisätyn hiilarin ja lisätyn ruuan piikkiin mut uskoisin näin. Kilppariarvot mitkä otettiin hetki sitten oli kaikki tosi hyvillä kantimilla. Eli mitään ongelmia ei ole. Jopa kolestrolit olivat hyvät.

Tänään lepopäivä ja huomenna taas uus viikko 💪. Terveellistä, maukasta ja etenkin hauskaa sunnuntai päivää kaikille 😊

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista.