maanantai 14. tammikuuta 2019

Road to kuntokarkelot 2019- vol 5 : painoseuranta

Ihan ensin kiitos kaikille edelliseen tekstiin vastanneille. Tuli paljon instan directiin viestiä ja selkeästi en ole yksin herkkyyteni kanssa, hyvä me <3.

Sitten asiaan, nimittäin nyt alkaa painonseuranta myös täällä blogin puolella. Syy miksi aloitan nyt on se että mun lääkekuurini eli kortisoni kuuri on vihdoinkin ohi. On siis edes jotakin järkeä kokeilla tiputtaa painoa, kun kortisoni ei ole häiritsemässä prosessia kaikilla ihanilla sivuvaikutuksillaan. Kortisoni määrättiin mulle kilpirauhasen tulehdukseen noin kuusi viikkoa sitten ja nyt olen pari päivää ollut oireeton sekä lääkkeetön, wuhuu! Kortisoni mulla aiheutti ihan hillitöntä ruokahalua, ja nyt sitten sitä ruokahalua etsiskellään kun mikään ei oikein maistu eikä mitään tee mieli. Uskosin että kohta tasaantuu ja päästään normiolotilaan. Toivon että mun oma kortisonituotanto ei nyt näin lyhyessä ajassa ole mitenkään vaurioitunut enkä oikeastaan usko että se onkaan. On kuitenkin ihan suht kauhee tuo lääke että en ihan heti haluu uudelleen kokeilla.

Lähtöpaino tänään oli siis: 93kg
Paino ei ollut mulle yllätys, ei koska tiesin että sitä on tullut takaisin päin, mutta josko se nyt sitten hitaasti tippuisi takaisin ja alemmas. Tavoitehan on se 80kiloa heinäkuuhun mennessä. Joten 13kiloa.

Välillä tuntuu että mun tavoite on ollut pudottaa +-kymmennen kiloa jo jonkun sata vuotta! Mutta otetaan nyt vielä kerran toi sama. Ainakin olen itsepäinen tän asian suhteen jossen mitään muuta. Itsepäisyys voi olla hyvästä ;). Ei tää mitään ihan lastenleikkiä kyllä tuu olemaan, koko ajan pitää tasapainoilla treenimäärän suhteen. Liian vähän ei voi syödä ja siltikin välillä nälän ja kanssa varmaan täytyy elää koska plussakaloreilla keho ei vaan enää luovu rasvasta. Tää on ehkä suurin jotenkin väärin käsitys mitä on, urheilu laihduttaa... Jossain vaiheessa kuitenkin tulee se vaihe esiin missä sillä paljonko kaloreita kulutat treenillä ei ole enää väliä..siitä pääsee vaan alamäkeen kun palautuminen hidastuu ja keho alkaa pitää rasvoista entistä kovempaa kiinni.

Meillä poika on kipeenä tällä hetkellä. Molemmat korvat tulehtuneet ja toisesta puhjennu vielätärykalvokin niin nyt sitten saa organisoida treenin työn ja opiskelun välillä ihan huolella. Sovittiin Lauran kanssa jo että teen vähintään voimaosiot mun treenistä eli pk määrä saattaa jäädä tosi vähälle tällä viikolla. Eilisten yöunien jäljiltä mietin kyllä jo tähän hätään lepopäivääkin mutta ehkä alkuillasta toi treenikin jo maittaa kun on koko päivän poitsun kanssa ollu sisällä.

Huikeeta viikonalkua ✌

keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Herkät ihmiset

En oo ikinä pahemmin tänne kirjotellut mitään sen kummempaa minun 'luonteeseen' liittyvää, mutta nyt haluun avata myös tätä puolta. Luen itseni nimittäin herkäksi ihmiseksi, en tiedä onko se jo itsestäänselvyys lukijoille vai ei, mutta ehkä tää selventää sitä sitten jo entisestään.
Tämä aihekkin on jo varmaan ihan klisee, mutta tuntuu ettei kaikki vieläkään oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa kun joku on oikeasti vaan tosi herkkä asioille.

Oon ite koittanut käsitellä tätä asiaa varmaan teini-ikäisestä, mutta vasta nyt vähän aikuisempana oon oppinut käyttämään tätä jo edes vähän hyödyksi. Pystyn esim lukemaan ihmisiä vähän paremmin ja ymmärtämään että jos joku ilkeilee (vittuilee) niin se ei ole oikeasti mun ongelma eikä siitä kannata enää nostaa meteliä. Ei sillä, etteikö se edelleen satuta, tai hetkauta mutta oon oppinut antamaan asian olla.. Ainakin sen osalta etten enää itse ota osaa tuollaseen käytökseen. Siirryn eteenpäin vaikka tottakai noi jutut jää jäytämään.

Tässä ihan lähipäivinä sattui esim semmonen 'selkkaus' johon mä tavallaan liityin ja he ketkä liitty vielä enemmän pisti koko homman mun nimiin, vaikka itse en ollut siinä oikeastaan ollenkaan osallisena, muuten kun kerroin mun näkökannan kun kysyttiin. Huomasin kuitenkin yhden naisen ottavan varsinkin minut silmätikuksi ja juurikin hyvin ilkeään sävyyn. Tiedän että muut ei varmasti edes mieti koko juttua enää ja minä mietin. Tää asettaa mun mielen semmoseen moodiin että joudun pohtimaan näitä juttuja ja käsittelemään ihan hirveästi sitä miten saan jätettyä asian itse taakseni.  Herkkyys on siis näissä asioissa ärsyttävin piirre minkä itsessäni tiedän. Loukkaannun helposti, otan asioita kontolleni helposti mutta tiedän myös että pääsen näistä yli hiton paljon fiksumpana kuin aiemmin. Osaan myös siinä mielessä lukeas ihmisiä että tiedän aikalailla alkuunsa kenen kanssa mun kemiat ei kohtaa, ja yleensä he on juurikin tuollaisia että tykkäävät ylistää itseään ja mollata vähän niinkun salaa muita.

Herkkyys taas urheilua ajatellen on ihan huikea voimavara. Mä pystyn lukemaan kroppaani jo ihan uskomattomalla tavalla, ja tiedän kenet valita viemään mua eteenpäin. Koska tiedän ketä pystyn kuuntelemaan ja ketkä pystyy ohjeistamaan mua oikeasti oikealla tavalla eteenpäin. Nytkin kun mulla oli paha olo niin pystyin kertomaan Lauralle ja hän sai mut itkun sijaan jo nauramaan. Kiitos Hans-Pandan. Tiedän miten tehdä omia tavotteita, tiedän miksi urheilen ja tiedän mun heikot kohdat. Luulen olevani hyvä valmennettava myös tämän takia, teen just niinkun käsketään oikean ihmisen käsissä.

Painonpudotuksessahan tämä taas on ehdoton voimavara sillä olen tunnesyöjä ja tietyt triggerit edelleen saa mut ajautumaan ruuan pariin, osaan kuitenkin nykyään käsitellä näitä triggereitä ja tiedän millä keinoin pääsen näistä eteenpäin, oon joutunut opettelemaan näitä ihan hiton kauan ja välillä tottakai tulee hetkiä kun ei suju, mutta ne myös kuuluu elämään.. Tiedän myös että olen hyvä valmentaja ruoka-asioissa juuri näiden piireteiden takia. Mä aidosti TIEDÄN mitä on taistella oman painon ja oman mielen kanssa kun keho huutaa sokeria ja mieli huutaa ja se motivaatio hiipuu. Tiedän miten noita asioita voi käsitellä juurikin herkkyyden ja oman kokemuksen kautta. Lopulta oon tullutkin siihen tulokseen että herkyys on oikeasti yksi mun parhaista puolista, vaikka välillä joudunkin ongelmiin sen takia ;)

Onko teidän elämässä herkkiä ihmisä tai oletteko juuri itse niitä?

sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Road to kuntokarkelot 2019 - vol 4 : välillä pitää olla vaan hauskaa

Eilen pitelin lepopäivää aivan kauhian perjantai-illan treenin jälkeen. Tehtiin kaverin kanssa surullisen kuuluisaa Mikkos triangelia josta oon varmaan jo jauhanut sen verran että tiedätte mistä on kyse. Jostain syystä toi kuitenkin otti tällä kertaa ihan hullun koville. Saatto johtua siitä että oli jo kolmas treenipäivä putkeen KOVAA treenaamista. Olin keskiviikkona tehny alle rinnallevedon kolmosmaksimin ja torstaina tein raskaita tempauksia neljä sarjaa plus Lauran jonkun MAAILMAN hirveimmän selkäbodaus setin ja push jerkkejä kolme sarjaa kympin toistoja, meinasin kuolla ja tuntuu että osa sielusta kuoliki vähän. Kroppa alko siis olemaan jo aika loppu.




Tänään päätin että piän vaan vähän hauskaa ja pyytelinkin jengiä mun kanssa openille tekemään tommosta alla kuvassa olevaa hassunhauskaa settiä :D Voin kertoa että mua ehkä vähän kutsuttiin hulluksi kun nautin tämmösten tekemisestä, mut oikeasti se mistä nautin on se ympäristö ja se hauskanpito kavereiden kesken, ei sillä treenillä ole mulle ikinä niin väliä, mutta jos se on raskas niin entistä siistimpää. Saan niin paljon energiaa muiden kanssa tekemisestä. Nykyään osaan vielä olla kilpailematta niin kovaa muiden kanssa joten tämäkin hieman helpottaa! Oli toi kyllä sen verran paha et ihan hetkeen en aio kyykätä yhtään mitään.


Tän viikon treenit on menneet aikalailla putkeen. Syömiset ei oo. En jotenkin oo ihan saanut otetta vielä täydelliseen meininkiin eikä sen täydellistä tarvi ollakkaan, mutta parempaa kuin nyt on ollut joten huomenna on päivä uus. Tätä koitan mun asiakkaillekin kertoa -> Välillä mennään kovaa eteenpäin ja välillä hieman hiljempaa, mutta kaikesta on hyvä oppia miksi niin tapahtuu. Itse tiedän että mulla on ollut henkisesti vähän raskaampi viikko joten tunnesyömisen triggerit on olleet valmiina. Ens viikko on uusi viikko ja järkevöitän valintani hetki hetkeltä ja päivä päivältä.

Treeniviikko on näyttänyt tältä:

Maanantai: olin ohjatulla wodilla jossa tehtiin tiimeinä semmosta SUHT aerobista settiä. Keskikroppa bodaus.
Tiistai: Pidin lepopäivän
Keskiviikko: Lauran kanssa rinnallevetoa 3maksimia, haettiin ja 55kilolla se saatiin. Illalla vielä  tunnin pk (mulla sykealue 110-120) ja alakroppabodailu.
Torstai: Tempausta ja jerkkejä, plus sitä hirveetä selkäbodausta. Illalla pkta tunti.
Perjantai: Poitsun kanssa pikkulenkkiä ja pulkkailua kaipa ton pk alueelle voi laskea. Illalla triangeli.
Lauantai: Täyslepo
Sunnuntai: Tuo hassunhauska ylläoleva setti.

Huomenna uusi viikko ja uudet kujeet :).

keskiviikko 2. tammikuuta 2019

Road to kuntokarkelot 2019 - vol 3 : kehonpaino crossfitissä

Noniin, nythän päästään oikein mun lemppariaiheeseen nimittäin painoon. Itse en enää niin hirveästi mieti että mitä mä painan, siis tokiinsa pidän sillälailla huolta ettei kiloja pääse turhaan kertymään, mutten enää elä pelkän painon mukaan. Nyt kuitenkin kisapäätöksen tehtyäni, asetin itselleni myös painotavoitteen jonka ajattelen auttavan mua tässä lajissa. Se on 80kiloa. Mulla on kisoihin 7kuukautta aikaa joten ihan kauheaa kiirettä ei tule, mutta määrätietosta työtä on tehtävä myös tän osalta. Toi aika kuitenkin suo myös sen ettei tehot lähde treenatessa vaan saan syödä PALJON. Huomasin tossa kun olin syksyllä dietillä että jaksaminen ei ihan hottia ole mikäli kalorit laskee liian alas, ja mulle se oli siinä vähän vajaa 2000kcal, joten tolle tielle en halua nyt ainakaan alkuun lähteä vaan mennäänpä nyt ihan treenaaminen edellä.

Kuitenkin tässä lajissa on ihan hurrrrrja määrä liikeittä missä ylimääräsistä kiloista on ihan helevetisti haittaa kilpailuita ajatellen. Onko fiksua tehdä itelle niin paljon hallaa pelkällä kehonrasvanmäärällä? Mikäli haluisin vaan harrastella niin oikeesti ei mua napostelis dieetata. Oon jo nyt sujut itteni kanssa. MUTTA NE LEUAT!!!! God damn että oon liian heikko selästä ja liian lihava niihin. Se nyt vaan on fakta. Enkä oo ees vielä päässyt vaikemapiin voimisteluliikkeisiin!!! mun salainen haave on joku kaunis päivä saada muscle up. Niin kaukanen ja salanen ettei se oo ihan heti tulossa edes tavotelistaan. Joten valittaako omasta painosta vaiko tehdä jotain, niin että liikkeet helpottuu? valitsen jälkimmäisen. On asioita mitä mä voin kontrolloida ja asioita mitä en, työnteko tavotteiden eteen on semmonen asia mitä mä voin kontrolloida.

Sanon että kova työnteko kannattaa, ja luota prosessiin. Niin meinaan tehdä tänkin asian suhteen. Oon nyt graindannu omia heikkouksia pari vuotta, eikä loppua näy, mut tää on se mistä tykkään. Asiat ei todellakaan ole mulle olleet helppoja vaan jokaisen pikkujutunkin eteen on uhrattu ihan hirvee määrä työtä, vois ehkä sanoo etten oo se lahjakkain urheilija.


Tänään tein jotain ihan sairaan siistiä, nimittäin rivessä mikä on ollut mulle ihan akilleen kantapää jo kauan niin omat enkat. Instasta hannamv85 pääsette kattomaan videot. Oon lähtenyt liikkeelle kepillä kyykkäämisestä ja nyt tangossa oli 55kiloa.

Until next time <3

sunnuntai 30. joulukuuta 2018

Road to kuntokarkelot 2019 - vol 2 : meeting

Tänään meillä olikin crossfitlahden hukkien eka kokoontuminen. Tuonne on siis laitettu ihan oma ryhmä pystyyn ihmisille ketkä jo kisaa tai haluaa tulevaisuudessa kisata. Musta tuo oli hyvä idea, koska vertaistuki on aina kultaakin kalliimpaa 🧡👍. Plus treeniseura: hurraa! Teen nykyään niin paljon treenejä yksin omien heikkousalueiden kanssa, että välillä kun pääsee wodeille tuulettumaan tai muitten kanssa vaan tekee jotain niin se on niiiiin siistiä.




Itellä oli tänään kuitenkin ihan lepopäivä enkä treenannut ollenkaan. Koitan viikossa pitää vähintään yhden täyslevon niin että en olisi töissä enkä kävis tekemässä mitään urheilua vaan oleskelen poitsun ja miehen kanssa ja ihan vaan lepäilen. Mä oon vielä köhänen muutenkin ihan hullun flunssa/tautikierteen jäljiltä joten lepoon on pitäny kiinnittää entistä enemmän huomiota. En todellakaan halua enää yhtään jälkitautia tähän samaan settiin.

Ens viikolla alkaakin sitten uusi vuosi ja itellä on ainakin niin paljon tulossa uusia juttuja että oon ihan täpinöissä. Lähden yrittäjäksi ekaa kertaa vakkarityön ohella ja luen ravintovalmentajaksi. Ihan huikeeta kun kauan sitten asetetut suunnitelmat alkaa konkretisoitua ihan uudella tavalla.

Seuraavassa tekstissä pohdin vähön painojuttuja, miten ne liittyy mun lajiin ja päivittelen treenihommia 🤙🧡. Joten -> until next time 😊

torstai 27. joulukuuta 2018

Road to kuntokarkelot 2019 - vol1 : Alku

Oon jo pitkään pyöritelly tätä blogia päässäni ja miettinyt nyt puoli vuotta mitä mä tän kanssa teen ja mihin suuntaan lähden tätä viemään. Laihdutusblogia tästä nyt ei sinällään enää saa, mutta kuitenkin kirjoittaminen on mulle aika luontainen tapa purkaa juttuja.

Henkiinherätys tuleekin nyt aika luonnostaan tapahtumaan, sillä minä olen päättänyt vihdoin lähteä kilpailemaan crossfitissä myös boxin ulkopuolelle. Tää puolen vuoden kisapreppi onkin varmaan mun lukijoille aika mielenkiintoista seurattavaa. Tähän matkaan tulee sisältymään paljon juttuja ruuasta, treenistä ja hei myös kunnon ja kehon muutoksesta joten myös tähän junaan pääsette kaikki mukaan.



Päätavoite on osallistua heinäkuussa mikkelissä järjestettäviin kuntokarkeloihin joka on matalan kynnyksen kilpailu kaikille suomen harrastajille. Jotakin sääntöjä on ja esim sm-tason kilpailijat ei saa noihin osallistua mutta taso tuolla on koventunut silti vuosi vuodelta enkä mä ihan helpolla tuu pääsemään. Leuanveto tulee olemaan läsnä tän puolen vuoden aikana varmaan aika monta kertaa. En nimittäin vieläkään saa YHTÄÄN strictiä leukaa. Se oli jo lähellä mut sitten tulin kipeeksi ja harjoittelu lösähti ku lehmän häntä. Nyt lähdetään sitäkin harjottelemaan alusta.


Otin lähtökuvat, ja länttään ne tähän, sit nähään mihin päästään. Tarkoitus on mulla joka tapauksessa pudottaa vielä painoa ja nyt kysynkin, kiinnostaako teitä lukijoita myös viikottainen painonseuranta? Painoa tullaan seuramaan lähinnä siitä syystä että en halua ihan näin paljoa antaa tasoitusta noissa kehonpainoliikkeissä muille vaan josko ne myös helpottuisi sen myötä.. Kuitenkaan mitään dieettiä en nyt tule varsinaisesti tekemään vaan menen urheilu, voimataso ja tehot edellä, eli liikuntaa  pitää löytyä paukkuja. Aikamoista nuoralla tanssia eikö..




Tänään treenasin maastavetoa, 3x 1 100kg:llä, sekä leukoja jalat penkillä että köysikiipeilyä. Tein myös loppuun bodailutyyppisiä lisäliikkeitä jotta saisin vahvistettua mun keskivartalaoa sekä tuota alakertaa. Liikkeinä oli:
Takaketju 3kierrosta (triplasarja)
Ghd lantion ojennus
Reidet soutulaitteella
Goblet squat pito 20sek
16kg kuula, hyvä ryhti ja koko ajan tuntuma, ei saa lösähtää





Core 3kierrosta
Pallof press
Sandbag hold 40sek
Linkkari


Noniin eka road to ulkona monia jäljellä.
Tervetuloa matkaan taas mukaan 🙏🧡